BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jumaat, 13 Januari 2012

kemaafan dendam terindah

maaf. maaf. maaf
mungkin dulu aku anggap ungkapan ini boleh meniti dibibir sesiapa sahaja, tak mengira sebab, dan akibat, tak bernilai dan berharga.. tapi semakin aku meningkat dewasa, aku mulai mengerti erti kemaafan, betapa kemaafan memerlukan ketulusan dalam mengungkapkannya, ya, memang senang menungkapkannya, tetapi mereka yang menerima bisa menilai ketulusan ungkapan itu..
mungkin aku ego, tetapi aku sedar betapa sebuah kemaafan yang tulus dan suci sukar untuk diungkapkan, mungkin memakan masa yang lama, atau diri terketar-ketar untuk melafaskannya. mungkin perlu bermonolog untuk mengungkapkan kemaafan agar tidak disalah tafsirkan.
menerima kemaafan juga bukan mudah. apatah lagi, kemaafan itu diberi unuk membalut luka dihati, atau untuk menggantikan sesuatu yang berharga.. seseuatu yang pasti, ada kemaafan yang sukar diterima...
manusia menanggap kemaafan itu sesuatu yang biasa, tidak pernah berfikir dan menilai erti sebenar..
kemaafan bagiku kini sesuatu dendam indah ynag terlerai.. pabila kemaafan terungkap, aku berasa seolah-olah seantero dunia memalitkan ciuman kebahagian kepadaku. mungkin, dalam stiuasi biasa kemaafan bersifat biasa, tetapi kemaafan bisa menjadi sesuatu yang luar biasa apatah lagi melibatkan emosi kotak hati yang paling dalam. mungkin maaf boleh diterima, tetapi adakah ianya mampu melenyapkan kekhilafan...
sesuatu yang pasti...berilah kemaafan dan terima lah kemaafan dengan hati nurani, kerna tiada yang sempurna dan tidak terlepas daripada melakukan kekilafan... buat sekian kalinya, aku memohon kemaafan kepada seantero dunia yang mungkin kekhilafan yang aku lakukan hanya sekelumit cuma, tetapi cukup menguriskan hati...mungkin sukar untukku menerima kemaafan dan begitu juga kalian, tetapi kemaafan itu dendam yang terindah dan penuh kenikmatan.. ungkaplah kemaafan dengan hatimu yang paling dalam walaupun salahmu bisa dihapuskan dengan senyuman...

0 komentar:

Catat Ulasan